Skip to content
9 באוקטובר 2011 / kirschilan

בימים כאלה אני מתבייש ומודאג


ושלא תבינו אותי לא נכון. אני גאה להיות ישראלי ויהודי. על-פי רוב, בכל אופן. אני גאה בלהיות חלק ממעצמה כלכלית שצמחה מחוסר כל תוך ארבעים שנה, ההולכת ומתחזקת בעשרים פלוס השנים האחרונות. אני גאה במחאה החברתית שיכולה להתחולל כאן – על כל הישגיה וגם מגרעותיה וחולשותיה. אני גאה לחיות במדינה שבה יכולים ילדים בני דתות שונות ומגוונות ללמוד בהצלחה בבית ספר אחד, ולהתמודד עם אירועים קשים בעבר ובהווה ולהתגבר עליהם.

ואולי בשל כך הרגשות שלי עזים כל-כך. את הפוסט הזה חשבתי לכתוב כבר מספר פעמים, ונמנעתי. זה החל לבעבע לאחר האירועים במגרון, אשר, עם כל הצער העמוק למשפחות שאיבדו את בתיהן, איני יכול להסכים לאלימות כלפי מוסדות השלטון וצידוד בבנייה שמלכתחילה הייתה בלתי חוקית בעליל. זה התגבר עם פעולות תג-המחיר מיד לאחר הריסת הבתים. הרגשתי שאני רותח מכעס לרגע, אבל, מצד שני, שני הצדדים פועלים באופן דומה, ולא רציתי להביע דעה מאוד חד-צדדית. זה המשיך והתגבר עם ידיעות נוספות על תג-מחיר בשטחים. אולם בימים האחרונים, בנוסף לבושה על המעשים הללו מתווספת דאגה עמוקה. בשבוע שעבר הוצת מסגד ביישוב טובה זנגרייה. המהומות והחשש הממשי לחיי אדם לא אחרו לבוא. והיום נודע כי ככל הנראה בערב יום הכיפורים הוצמד תג-מחיר נוסף, הפעם בדמות חילול קברים ביפו. ושוב, התגובות לא אחרו לבוא בדמות הפגנות אך גם בקבוק תבערה לעבר בית-כנסת.

ושוב, שלא תבינו אותי לא נכון. אני מצפה ודורש מכל מנהיג ערבי לגנות ללא סייג כל פעולה שמערערת את יציבות השלטון בישראל, כל אלימות של יהודים כנגד ערבים וגם של ערבים כנגד יהודים, וכל פגיעה במקומות קדושים – שברור מעל כל ספק שכל מטרתה היא התססה. אבל אני לא ערבי. רגע, אדייק קצת יותר, אני לא ערבי מוסלמי, נוצרי, צ'רקסי, בדואי, דרוזי, או כל השתייכות אחרת שאינה יהודית. זאת מכיוון שמהדהדת כאן גם השאלה – מיהו ערבי? אם ההגדרה היא אדם שמוצאו בארצות ערב, אזי כרבע מתושבי מדינת ישראל היהודים הינם ערבים לפי מוצא. אני משוכנע שח"כ אחמד טיבי וח"כ ג'מאל זחאלקה אינם מתיימרים לייצג אותם, אך יתכן שמעטים מתוך אותם ערבים-יהודים משתייכים בעצמם לשם כולל של התארגנויות שזכו לשם טרור יהודי נגד ערבים בישראל.

ושוב, אולי בשל כך רגשותיי עזים כל כך. מצד אחד הדאגה לנוכח התגברות הפעולות כנגד ערבים, המזכירה נשכחות אפלות. ומאידך, הבושה לנוכח הפעולות האלימות בגיבוי מנהיגים מסוימים, שכל מטרתן הינו להתסיס וללבות את אש השינאה.

בשבוע שעבר, ביום ראשון, ציינו את יום הירצחו של גדליהו בן אחיקם – מאורע אשר מציין את סוף ההתיישבות בארץ ישראל, וסופו של תהליך חורבן בית ראשון. מזה אלפיים וחמש מאות שנה מציינים את צום תשעה באב ואת צום גדליה, וכאילו לא למדנו דבר. שוב מציתים פעם אחר פעם פתילי השהייה בעודנו ישובים בעצמנו על חבית חומר הנפץ. ולא צריך ללכת כל כך רחוק. ניסיונותיה האלימים של המחתרת "היד השחורה" לפני כמאה שנים, ובשיאן רצח יורש העצר האוסטרי הביאו לפרוץ המלחמה האיומה ביותר שהעולם ידע עד אז (ולא העז לחלום בסיוטיו הגרועים על מה שעתיד להתרחש כעשרים שנה מאוחר יותר).

אני מתבייש ומודאג, כי אוסף התנועות בארץ שניתן לאגד תחת הכותרת הימין הקיצוני בארץ, לומד מאויבנו המרים; במקום תנועות ריכוזיות כמודל תנועת כך בראשות הרב כהנא, הן פועלות במודל של ארגוני טרור, תוך ניצול ציני ובמסווה של השתייכות להתארגנויות בלתי אלימות ובעלות שם רומנטי, כגון נוער הגבעות.

יש הרבה דברים בארץ הזו שמסבים לי גאווה ותחושת שייכות. גל האלימות כנגד ערבים, וההפגנות האלימות שלאחריהן אינם אחד מהם – בלשון המעטה.

6 תגובות

להגיב
  1. סתיו אדם / אוק 9 2011 6:52 am

    חייב להודות שאני שותף לרגשותיך אך בסוג של הסתייגות …דיברנו על זה אתמול, גונן גינת העורך הפוליטי של העכן יתון ישראל היום כתב ביום שישי האחרון על ההצתה בטובא זנגריה ….הוא קרא למאמר שלו גזענות בשם הסובלנות ושאל ….האם אנו נהפכנו לסוג של גזענים במסווה הסובלנות כלומר …עשרות בתי כנסת הוצתו בטרם כ5 השנים האחרונות , עשרות בתי קברות יהודים חוללו ב5 השנים האחרונות ואיש לא פצה פה …לא ראינו מנהיג ערבי כלשהוא קם על רגליו ומצהיר שזהו פשע …כלומר מבחינתינו דומה הסיפור לאותה חנוונית שעזבה את החנות שלה ברוסיה בידי בעלה והלכה להכין את ערב שבת , כשעה קלה טרם כניסת השבת היא חוזרת לחנות ומגלה שם 3 קוזאקים ממלאים את כיסהם ובעלה קורא בספרו אדיש ….מוישלה מה קורה פה היא מרעימה בקולה הקוזקים גונבים אותנו …מוישלה מרים את ראשו מהספר ואומר הם קוזקים …מה ציפית שיעשו ?? האם גם אנחנו אומרים הם ערבים מה אנו מצפים ? אני מסכים איתך שיש לנו בעיה בתור העם השולט ( לא כובש מאחר וכול עם הינו כזה אלא השולט ) בעיה ומהותה היחס אליו מטיפה התורה , ואיך להתייחס אל הגר והגוי החי בקירבנו, אבל באישהו מקום אפילו לי כמי שבא מהשמאל …נמאס לראות את האיפה והאיפה שנוהגת התקשורת כל שכן ההתייחסות לנושא ….אז כן צריך לטפל בעבריינים היהודים והעבריינים הערבים ביד קשה …כול המסביב …מישהו צריך לקום ולומר עד כאן אלא חלאות ואלא חלאות…(היתי שם את הקיצונים שלנו עם שלהם באותה חלקת דשא ומניח להם להתקוטט …. ) מקיצוניות לא צמח מעולם שום דבר טוב …אני תוהה…מה צומח לנו בימים אלו בארץ

    • kirschilan / אוק 9 2011 9:22 am

      אני מסכים איתך שיש קוזאקים בשני הצדדים. גם כל מעשי האלימות של המתנחבלים לא מגיעים לתקשורת. כל מעשה כזה, בשני הצדדים הוא עוד אבק שריפה לאותה חבית הנפץ. אני שומע על הפעולות האלו מדי פעם מחברים שחוזרים ממילואים בשטחים. לצערי גם חזיתי בזה בעצמי מספר פעמים.
      אני חושב שהמנהיגים בשני הצדדים צריכים לגנות ללא סיג את מעשי האלימות – של אלה ושל אלה. אבל אתה יודע מה? אני כן מצפה ליותר מבני עמי. ההסתתרות מאחורי מיתוס בר-כוכבאי כדי להצדיק את הפעולות האלו לא מדברת אלי. בסופו של יום, זה לא עבד בשביל הערבים ב-48', לא ב-36' ולא ב-29', ולמעט צער ויגון זה לא קידם שום מטרה. וגם לנו זה לא עבד – למרד בר כוכבא, עם כל ההילה ההירואית שנותנים לו היום בחגי ישראל, היו תוצאות הרות אסון הן בטווח המיידי, והן באלפיים שנות גלות שבאו אחריו. היו הישגים מסוימים למרד הזה. האם זה היה שווה להצית את החבית, את 580 אלף ההרוגים בקרבות ועוד מספר בלתי ידוע של נספים ברעב ובמחלות, ועוד אלפיים שנים של גירוש?
      הלואי שבמקום שהמנהיגים, בשני הצדדים, ישקיעו את זמנם בקולות מלחמה, שיתמקדו בהישגים המפוקפקים שלהם עד עכשיו, ישקיעו את זמנם ומרצם בלהגיע להבנות.

      • סתיו אדם / אוק 9 2011 9:34 am

        שנינו מדברים על אותו דבר …לצערי קולנו לא נשמע ….למרות הפייסבוק למרות ההפצה המסיבית שיש היום לכתיבה בבלוגים …יש פה סוג של עייפות …סוג של עשו לנו אז מגיע להם …מה שכן אני לא מצפה מבני עמי ליותר ….אני לא מאמין באור לגויים …אני מאמין בהגעה להבנות ואכיפה שלהן גם בכוח אם צריך …

  2. אהד / אוק 9 2011 2:31 pm

    יש לי הרבה מה להגיב
    אך סייג לחכמה שתיקה .הפערים והדעות הקדומות הנוטפות ממאמר זה מותירים אצלי ספק ברב בנוגע
    ליכולת לשמוע גם דעה אחרת שלעיתים מנוגדת לדעת הכותב . ומותירים רק להתפלל שהפערים יצטמצמו שנוכל לפחות ללמוד להקשיב אחד לשני . אבל דבר אחד שאני לא יודע (אולי איני בקיא מספיק) איזה הילה מקבל מרד בר-כוכבא בחגי ישראל . (תקראו במקורות גמרא סנהדרין פרק חמש או שבע [סליחה שאני לא זוכר] שם יש ביקורת רבה על הצורה בה נהגו אנשי ביתר).
    עוד ציטוט אחד מהמקורות בנוגע ליחס לגרים הגרים בקרבנו
    "ואהבת את הגר " (קצת שונה ממה שמובא בפוסט דלהלן)
    בית שני נחרב בגלל שנאת חינם
    ובית שלישי יבנה בעזרת אהבת חינם במהרה בימינו

    • kirschilan / אוק 9 2011 3:57 pm

      אהד, אשמח לקרוא את תגובותיך – גם אם אתה חושש שלא ינעמו לי.
      לגבי בר כוכבא. החל מגיל גן טרום חובה ולעתים לפני כן) שרים: "הוא היה גיבור / הוא קרא לדרור" וכו'. כלומר מאדירים את שמו, ומלמדים סיפורים על גבורתו. רק שנים רבות לאחר סיפורים אלו, כאשר למדתי בבית ספר תיכון, למדתי גם על המשמעות של מרד בר-כוכבא ותוצאותיו. רק כאשר חזרתי וקראתי בגיל מאוחר יותר, התחלתי להבין את גודל האסון. התחלתי – וככל הנראה לעולם לא אבין את גודלו האמיתי.
      לגבי "ואהבת את הגר", בית שני שנחרב בגלל שנאת חינם, ובית שני שייבנה בעזרת אהבת חינם – אני מסכים איתך לחלוטין. כפי שכתבתי במאמר, ואולי לא הבהרתי את דעתי מספיק, יש קומץ אנשים (כך לפחות אני מקווה – שלא יותר מכך) שאחראים להעברת השטח. ההתייחסות שלי לנוער הגבעות, למשל – יש, לדעתי, ניצול ציני של המונח הזה. רובם של הקוראים לעצמם (או הנקראים כך, מי יודע מה קדם למה) מנהלים חיים של כבוד הדדי לזולתם – היהודים והערבים. אני חרד לשלומם ולשלום אחרים בגלל קבוצה שמשתמשת באותו כינוי לנוער פורע חוק וחסר גבולות.
      בכל אופן, אני מאוד מודאג מהמתרחש, ומתבייש מאותן פעולות "תג מחיר" אשר רומסות את כבודם של החיים בקירבנו.

    • סתיו אדם / אוק 9 2011 3:58 pm

      אמרת הרבה ולא אמרת כלום …הטחת שאין הכותב סבלני ואינו יכול לשמוע לדעתך
      ובנתיים לא הבעת אותה כך שאין אני רואה או מבין מה רצית להביע …התנגדות הבנו …למה ? קטונתי ….
      להסברים אודה…

כתיבת תגובה

