Skip to content
26 ביולי 2011 / kirschilan

5 דברים מסוכנים לתת לצוות לעשות


רוני, איש יקר, הפנה את תשובת לבי לסרטון המצוין של גבר טאלי. נושא הסרטון הוא לתת לילדים שלכם (אם יש) לתרגל שימוש בכלים מסוכנים – כדי ללמוד להיזהר. להלן הסרטון:

לקראת המפגש השני של Agile Practitioners IL, שיעסוק ב- Enterprise Agility, הרעיון של טאלי נתן לי רעיון דומה – חמישה דברים מסוכנים לתת לצוות לעשות. לפחות חלק מחברי הצוות שואפים או יישאפו בשלב זה או אחר להתפתח למנהלים או מנהיגים או מומחים בארגון. כדי שהם יוכלו להתנהל בתפקיד החדש שלהם הם צריכים ניסיון רלוונטי כלשהו. איזשהו עוגן שירגישו בו נוח. כמו כן, כדי שחברי הצוות ירגישו את הגבולות שבהם הם יכולים להתנהל, הם צריכים לדעת מה יש מעבר לגבולות – היכן הם חוצים את הגבול, ומה נמצא שם.

לרישום לאירוע הקליקו כאן

לפניכם הרעיון שלי לחמישה דברים מסוכנים לתת לצוות לעשות. מצא חן בעיניכם? יש לכם רעיונות אחרים? ספרו לי, אשמח לשמוע את דעתכם, ולהגיב.

1. להיפגש עם הלקוח.

אצל טאלי מספר 1 הוא לשחק באש. ולהפגש עם הלקוח זה סוג של משחק באש. ככל שהארגון גדול יותר, ככל שמעורבים אינטגרטורים, מנהלי תיק לקוח, מנהלי פרויקטים, מנהלי וצוותי קסטומיזציה וכולי, הצוותים של פיתוח המוצר מתרחקים מהמקור האמיתי לדרישות – הלקוח. תנו לצוות להפגש מדי פעם עם הלקוח האמיתי. אחרי נסיעה לאתר לקוח, אפילו כדי לעשות בדיקות עומס לקראת התקנה, הצוות יחזור עם תובנות חדשות על משמעות המוצר בעולם האמיתי. מספיק לשלוח איש צוות אחד או שניים מדי פעם ולעשות רוטציה, כל עוד מאפשרים להם לשחק קצת ב"אש" ולראות איך האש מתפשטת ואיך לשלוט בה.

2. להתעסק בפיתוח תשתיות.

תנו לצוות ללמוד איך הדברים עובדים. תנו להם לכתוב דרייבר, לפתח תשתית לממשק משתמש, אינטגרציה לשרת ה-CI או ל CVS, משהו שמפעיל שכבה תשתיתית כלשהיא. אם הצוות הוא בעצמו צוות תשתיות, תנו להם לכתוב משהו בתשתית בסיסית יותר – למשל לכתוב דרייבר לחומרה, או לחליפין לפתח משהו אפליקטיבי על התשתיות שהם מפתחים. לכאורה אין בכך ערך עסקי. אולי לא רק לכאורה. אבל יש משהו מאוד מספק בלהבין איך הדברים עובדים באמת. חוץ מזה אולי יהיה להם כיף לחזור לחיים ה"משעממים" שלהם כצוות פיתוח.

3. לארגן יום כיף למחלקה.

עוד משהו שאין בו ערך עסקי ממשי. אבל יש שני ערכים חשובים במשימה שכזו: הצוות ילמד את הלכות הארגון – מה קיים, מה קשה, איפה התהליך תקוע, ומי הפיגורות ששווה לפתח איתם/ן קשרים.  מי יודע, אולי הם יבואו עם רעיון שיחסוך לכם מיליוני דולרים בשנה באדמיניסטרציה. מעבר לכך, הם ירגישו סיפוק שהם מארגנים משהו כיף לשאר האנשים – משהו להשוויץ בו.

4. להתקין את המוצר מאפס.

מאפס הכוונה לכל היותר קופסא בלי מערכת הפעלה. אפשר אפילו פחות מזה – קופסא שצריך פיזית להרכיב אותה. בדרך כלל צוות מקבל מכונה מוכנה ועובדת, אולי אפילו המוצר שלכם כבר מותקן. רק ללחוץ F5 ולבדוק את התוצאות. ואז נורא קל להאשים את צוות התשתיות שלוקח להם המון זמן להרים מערכת; ואז נורא משתדלים לא לקלקל את הסביבה כי אף אחד בצוות לא ממש יודע לתקן אותה או להתקין מחדש. זה יהיה שיעור לחיים ללמוד מה המשמעות של התקנה, וגם לגדל מעט יכולות תשתיתיות בצוות.

5. למלא RFP\RFI.

טוב, כאן שוב הלכתי בעקבותיו של טאלי. לתת לצוות מסמך עם עשרות עד מאות שאלות, ולתת להם לענות על כל מה שהם יודעים מתוכן. להסביר להם שמשמעות המסמך היא שלפי מה שאנחנו עונים הלקוח יחליט אם לקנות את המוצר שלנו או לא. לתת להם להתמודד עם הנטייה החזקה לענות במוד מכירתי ולענות בחיוב על יותר ממה שבאמת יש במוצר. ואז להבין שלמסמך הזה יש תוקף חוקי-חוזי. מכאן מגיעה למידה רב מימדית בעיני: מצד אחד, להבין שהמוצר שלנו לא מושלם, ושיש דברים שאי אפשר לענות עליהם ב"כן" כי פשוט אין לנו אותם במוצר. מצד שני, שיש במוצר תכונות שחסר בהן "סנט לדולר", ובמעט מאוד מאמץ אפשר לקדם את המוצר צעד משמעותי קדימה. ומצד נוסף, שיש דרישות פיתוח שהמשמעות שלהן היא להשיג מכירה, גם אם הלקוח לא זקוק להן באופן מיידי.

עד כאן חמשת הדברים המסוכנים שלי. אולי זה לא קשור לתכנית פיתוח מנהלים, ולא לארכיטקטורה, וגם לא לאג'ייל. זה גם לא קשור ישירות למוצר שלכם. אבל זה בודאי יקרב את אנשי הצוות אל העולם של הלקוחות ולהבנה טובה יותר על הארגון שבו הם עובדים.

מודעות פרסומת

6 תגובות

להגיב
  1. סתיו אדם / יול 26 2011 8:00 am

    שמע ….החכמתי …מעניין יהיה להעביר זאת לעולמות השיווק והבישול ….אני מחוייך

    • kirschilan / יול 26 2011 10:33 am

      תודה 🙂
      אני כבר מחכה לפוסטים חמישה דברים מסוכנים שצריך לתת לטבח/סו/עובד-מטבח/מלצר/… לעשות

  2. Elad Sofer / יול 26 2011 8:29 am

    אהבתי ביותר!
    הייתי מוסיף לסעיף 3: אם הצוות הוא צוות תשתיות, תנו להם לפתח קוד מעל התשתית שלהם, קצת דומה ללשלוח את המפתחים ללקוח. שירגישו איך זה להיות "מהצד השני" של התשתית.

    • kirschilan / יול 26 2011 10:32 am

      תודה 🙂
      נכון מאוד לגבי סעיף 3: זה נכון באופן כללי לצוותים שעושים dog food – לתת להם לאכול מהאוכל שהם מכינים. המנהל וה-PO צריכים לקחת בחשבון שהצוות יבוא עם רעיונות חדשים, שכדאי מאוד לתת להם מקום בדרישות לספרינטים הבאים

  3. Yoni Tsafir / יול 26 2011 11:22 pm

    CVS? באמת? בשנת 2011??

    סתם 🙂 אחלה פוסט!

    • kirschilan / יול 26 2011 11:45 pm

      תודה 🙂
      בפעם הבאה אכתוב "CVS $" 😉

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: