Skip to content
17 במאי 2011 / kirschilan

In TED We Trust


הערה מקדימה: את הפוסט הזה כדאי לקרוא לאט. כלומר מבחינת מלים כתובות אין הרבה ממילא, אבל אני מאוד ממליץ לראות את הסרטונים. כל אחד מהם שינה אותי במשהו. גם אם קשה לדמיין איך סרטון של שמונה עשרה דקות או פחות משנה מהלך חיים של אדם, תנו לזה צ'אנס.

הערה טכנית נוספת: וורדפרס מאפשר להטמיע סרטונים של יוטיוב, אבל לא של TED. בתוך הפוסט מוטמעים הסרטונים ביוטיוב, כדי שתוכלו לראות אותם בתוך הפוסט. לכל אחד מהסרטונים הוספתי את הלינק ב- TED תחת שֵם המרצה, שָם אפשר לצפות בהם גם עם כתוביות בעברית, אם זה חשוב לכם.

אתמול ראיתי את ליאור צורף בהרצאה מקדימה לאודישן שלו ב- TED. במהלך ההרצאה פתאום גיליתי את מה שלמעשה אני כבר יודע די מזמן, פשוט עדיין לא הכרתי בזה. TED הפך לחלק משמעותי בחיים שלי; בבית, בעבודה, בחיים הפרטיים ובחיים הציבוריים.

מקור: TED

ביום ראשון, למשל, השתתפתי בפגישה של הנהגת הורים מוסדית. ועד הורים בית ספרי, בשפת העם. אחד הנושאים לדיון היה תקשוב. לואיז, מנהלת בית הספר הסבירה שתקשוב זה מעבר ללהכניס מחשבים לבית הספר. מדובר בשינוי תפיסתי לגבי שיטת הלימוד. ואני אמרתי – נכון! מדובר בשינוי פרדיגמה לגבי שיטת הלימוד, ואני ממליץ לכולם לראות את ההרצאה של סלמאן קאן ב- TED, ולראות כיצד בזכות משהו שנוצר כמעט בטעות, חל היפוך בבתי הספר שמשתתפים ב- khan academy. במקום שהמורה תלמד בכיתה והתלמידים יעשו שיעורי בית בבית, התלמידים לומדים בבית, בקצב שלהם, מריצים קדימה ואחורה כרצונם, ואילו בכיתה הם פותרים את התרגילים, והמורה פנוי/ה לעזור לכל תלמיד בקצב שלו. כשאני חושב עכשיו על מחשב בכיתה, זה מה שאני מדמיין:

בהמשך הפגישה דיברנו על תכנית לימודים נוספת (תל"ן). האם זה כדאי? האם מקבלים תמורה נאותה? כבכל שנה עולה השאלה האם בכלל צריך תל"ן, או לא? מיד נזכרתי בהרצאה של קן רובינסון, האם בתי ספר הורגים את היצירתיות. שיתפתי את הפורום המכובד במחשבות שלי – שמערכת החינוך היא תבניתית, וככל שהמורה יהיה טוב הוא עדיין כבול בתכנית מובנית, לא גמישה, שמצפה מכל התלמידים ללמוד באותה הדרך. החוגים המגוונים של התל"ן מסייעים לתלמידים להתפתח ולמצוא את מה שמתאים להם באמת. או שלא, אבל לפחות להבין שהעולם לא מחפש רק מתמטיקאים מומחים בלשון עברית ובקיאים בתנ"ך ובהדיפת כדור ברזל. גם הומור, תיפוף, או פריטה עלי מיתר זו דרך חיים ראויה. ההרצאה הזאת מעוררת השראה, ועוזרת לי יום יום להבין את הקשיים של ילדי בהכנת שיעורי הבית, למשל.

כפי שציינתי, TED הוא כלי גם בעבודה. כשאני משוחח עם עמיתים ובהדרכות על מנהיגות, ועל איזה מין מנהיג היית רוצה להיות, אני משתף אותם בהרצאה של איתי טלגם, להנהיג כמו המנצחים הדגולים. כשאני רוצה להעביר את המסר של איך להשפיע ולהוביל מבלי לתת הוראות מפורשות, ההרצאה המרתקת הזו משרתת אותי פעם אחר פעם

בסדנאות, כאשר משתתף אחד קופץ למים, והשאר מבוששים להצטרף לסימולציות או למשחקים, אני לפעמים משתמש בסרטון הזה של דרק סיברז. תרשו לעצמכם להיות מובלים, גם אם בהתחלה אתם מרגישים מנותקים משאר הקבוצה. בדרך-כלל זה משתלם אחרי פרק זמן קצר.

כשאנשים שואלים אותי מה זה פיתוח איטרטיבי, ולמה זה טוב, ומה זה אג'ייל ומה זה נותן, יש לי "הרצאה" קצרה. היא כבר די מסודרת לי בראש. אם מדובר בקבוצה קטנה, נניח 10-15 אנשים, אני גם אעשה איתם משחק כמו ball point של בוריס גלוגר. אבל אם לא מתאפשר לעשות משחק, הנה סרטון של מ-TED של טום ווצ'ק, לא קשור בכלל לאג'ייל, אבל דרכו אפשר בקלות להסביר למה איטרציות זה טוב, ולמה אב-טיפוס, אפילו אם זורקים אותו, הוא פעמים רבות טוב יותר ממסמך אפיון מפורט שמבוסס על רעיונות של ארכיטקט בודד אחד. את המשחק שמתואר בסרטון הזה אפשר לעשות עם ילדים מגיל הגן, ועד ילדים בבתי-אבות, וכל מה שבאמצע.

זה ממשיך וממשיך. בכל יום רביעי, בשעה ארבע בדיוק, במקום העבודה, אנחנו נפגשים וצופים בסרטון מ-TED. לא משנה על מה. זה יכול להיות קשור לעבודה, ויכול גם שלא. בסוף, אגב, כמעט הכל מתקשר לחיים שלנו – בין אם עבודה או החיים הפרטיים. הנה דוגמא למחקר אורך מהמם של דב רוי על הולדתה של מילה: התפתחות השפה אצל תינוקות, ועל הקשר שבין סיטואציות להתפתחות השפה.

את מופעי העבודה, אגב, אני מעביר בכל יום רביעי יחד עם איש הברזל יוסי דורון. (עדיין) אין לו בלוג, אבל פייסבוק יש גם יש.

ונחזור לליאור צורף. לליאור יש חלום. הוא הביע את החלום שלו בפומבי, איך לא, ב-TEDxTelAviv לפני שנה. החלום של ליאור הוא להציג ב-TED. כאן זה התחיל:

בפוסט המרגש שלו, כותב ליאור איך זה קרה, מה קורה עכשיו, ופרומו בן דקה לאודישן שלו. האודישן, אגב, מרגש ומרתק, ואני מצפה בקוצר רוח לראות את ההרצאה שלו באתר של TED. כבוד, מה אני יכול לומר.

One Comment

להגיב
  1. kirschilan / מאי 17 2011 10:57 pm

    עדכון לגבי המופע הצפוי של ליאור צורף ב-TED ברשימות בדף שלו בפייסבוק. הוא מבקש פידבקים על ההצגה שלו, אז אתם מוזמנים לקפוץ לבקר שם 🙂

להשאיר תגובה

